Kamenice a Kamenička

Postupně jsem si oblíbil modelování nákladního provozu, ale Filípkov má jen jednu manipulační kolej a jeden šturc. To pro velkou manipulaci není. Né vždy přijede na setkání někdo s vlečkovým areálem. Přemýšlel jsem proto, jak rozšířit Filípkov o modul s vlečkou. Myšlenka je prodloužit stávající šturc až na čelo ve standarní rozteči pro dvojkolejku, ale vyosený. Bude tak možné připojit Filípkov jak k jednokolejce, tak dvojkolejce.

Vznikl tak návrh fiktivního vlečkového areálu. Jak jsem tu již zmínil, v budoucnu chci provozovat doma moduly a domácí kolejiště společně. Opět jsem tak inspiraci hledal v okolí Tanvaldu a Železného Brodu. Napadlo mne udělat vlečku, která nebude mít jen jedno použití, ale půjde jí využít jako univerzální industriální komplex. V současnosti mám Datové listy jednak jako komplex textilní továrny a také jako sklárny. Nic nebrání v budoucnu použít ji i jako strojírnu apod..

Název je odvozen od řeky Kamenice, okolo které je mnoho fabrik podobného zaměření.

Nejprve vznikla Kamenice pro potřebu předvést žákům průmyslovou revoluci na akci Ježíškův vlak.

Tentýž rok byla použita v Šestajovicích.

Při setkání v Šestajovicích se ukázalo, že takto miniaturní stanice limituje manipulaci - posun na celém modulišti. Rozhodl jsem se proto k radikálnímu kroku. Po setkání jsem komplet koleje, přestavníky i všechny kabely demoval a vlečku začal budovat znovu a velkou.

 

Nově je Kamenice koncipována jako modulární stanice, která se skládá ze třech částí. Hlavní je dvojmodul ze dvou metrových částí, který má na obou stranách možnost připojit čelo jak k jednokolejce, tak dvojkolejce. Dvojkolejka je vyosena doprava. Elektricky je modul připraven jak na provoz na dvojkolejce, kde není možné se uzamknout a objíždět, tak na jednokolejce s možností objíždění po jedné koleji a uzamčení v areálu.

Tento dvojmodul půjde celý připojit k Filípkovu. Pokud ale budeme potřebovat další stanici do layoutu, vyrobil jsem třetí modul, kterému říkám Kamenička.Vznikla na dřevě z původní malé Kamenice, jen bylo potřeba vyměnit výhybku. Modul je určen k přidání kolejové spojky za Kamneci a tím vzniká druhá kolej na objíždění. Kameničku lze ale použít i samostaně, jako krátkou vlečku.

Celkový pohled na Kamenici i s Kameničkou.

Ze staveb bude nová kotelna.

K propojování používám konektory Cannon 25 pin koupené v GM elektronik. Svorkovnice jsou z produkce firmy Telenot. Přepínače jsou dle elektronormy sekce N-scale Zababova, aby šlo vlečku dát jak na hlídaný, tak na nehlídaný úsek obsazení. Je možné obě varianty mít jak na jednokolejce, tak dvojkolejce. Opět spoléhám na přestavníky želva a WAGO spojky.