Martinovo kolejiště

 

Díky vláknu na diskuze.mode.biz zaujalo Honzu kolejiště Martina zde. Ten nám umožnil se na kolejiště podívat. Pokračujeme tak s rozšiřováním našich stránek o kolejiště v měřítku N, která nás zaujala, a vybočují z běžně stavěných domácích projektů.

 

Martin byl původně modelářem H0e – úzkorozchodné. Čtením diskuze na Modely.biz začal uvažovat, že na stejném prostoru, který je pro H0e malý, šlo by postavit daleko větší projekt v měřítku N. Prodal tedy původní kolejiště a v době covidové pandemie začal stavět zcela nový projekt už v našem oblíbeném měřítku. Fotky úzké jsou zde. Jednalo se o model na motivy JHMD, která je toho času bohužel v insolvenci.

 

Prostor pro kolejiště je velmi chytře začleněn do malé ložnice. Má vlastně formu vitríny, která může být proti prachu zakryta plexiskly. Ty tam zatím nejsou. 

 

Unikátní je, že po roce a kus je již kolejiště v podstatě hotové po stavební a krajinářské stránce. Stejně jako Honza má rád automatický provoz. Ten ještě ale není ani v přípravě.

 

Provozně zvolil Martin velice zajímavé řešení, kdy na kolejišti tvaru L je skryté nádraží, ze kterého vlaky stoupají pozvolna na povrch. Skryté nádraží je dělané formou smyčky. Zde je fotka z doby stavby. Dnes je tam přístup odejmutím části krajiny.

 

Když se vlak objeví, projíždí zastávkou v mírném oblouku. 

 

Hned za zastávkou mizí vlak v tunelu. 

 

Po chvíli se objeví na kopci, kde projede okolo malé vesničky. 

 

Ta velice věrně odpovídá českému venkovu. 

 

Navázání fototapety je celkem pěkné. Martin ale chce do budoucna mít pozadí malované.

Celou vesnici lze zvednout, aby byl přístup na vyproštění vlaku nebo čištění.

Od vesnice vede trať k nádraží Ledečko, které je v oblouku. Martin při stavbě zkoušel, jak neudělat oblouk moc ostrý, aby vlak nebyl nepřirozeně lomený.

 

Nádraží má tři koleje.

Z Ledečka pokračuje trať dlouhým úsekem krajinou v lese. 

 

Pod lesem je skryté dvojkolejné nádraží. Tato fotka je opět z doby stavby, aby jste měli lepší představu.

 

 

 

 Po lesním úseku překonává trať řeku poprvé přes most se spodní kostrukcí. 

 

Následně zmizí trať do tunelu, kde se otáčí o 180 stupňů a druhým mostem překoná opět řeku. 

 

Každý most je jiný, a tak to dává pocit, že se sbíhají dvě trati. 

 

Za druhým mostem se dělí trať na vratnou smyčku a do nádraží. Na vratné smyčce je v tunelu dvojkolejné nádraží. 

 

To v budoucnu při automatickém provozu umožní, že jeden vlak vjede do tunelu a jiný vyjede.

 

Největším nádražím kolejiště je Chodějov. Je v něm 5 kolejí, kam se vejdou šestivozové vlaky.  

 

V nádraží jsou krásně sypaná nástupiště. Velmi pěkné je, když se v nádraží potkají dva vlaky s patrovými vagóny. 

 

Podél Chodějova teče řeka. Nádraží od řeky dělí řada stromů. Je to velmi věrné ztvárnění české krajiny.

 

Martin čistí týdně gumou PECO a jednou za tři týdny isopropylem. Celé kolejiště nyní řídí centrála Roco Z21. Zatím je řízeno kolejiště ručně, ale jak jsem zmínil, cílový stav je automatický provoz. Skryté nádraží lze zavřít formou výklopných dvířek.

Závěrem bych rád vysekl poklonu, za jak dlouho celé kolejiště vzniklo. Ano, pomohl tomu covid, ale jsem rád, že je to jedno z mála dokončených kolejišť. Je plné nápadů, neotřelých řešení, věrných zákoutí české krajiny. Na to v jak malém pokoji vzniklo, nabízí množství tratí nádraží i krajiny.

 

Mnoho detailů kolejiště věrně znázorňuje českou krajinu s chatami...

chatičkami...

nebo chalupami.

Krásný motiv je chatový tábor u řeky.

V Chotějově je věrně ztvárněn nákladový prostor.

Opět v Chotějově pěkné zákoutí s vlakem se dřevem.

Tady je detail ze skrytého nádraží na levé části u okna.

Kolejiště Martin ovládá centrálou Z21, uvažuje ale o změně. Tablet má své limity.

Kolejiště má i noční osvětlení.

Věrnost české vesnici podžená sodíkovým osvětlením.

Návěstidla v Chotějově jsou v menší míře, ale Martin chystá osazení celé stanice.

Fotky ze stavby vám pomohou pochopit vedení tratě.

Fantastický je drážní domek s detaily.

Rybník mezi tratěmi

A tady je majitel hloubající na mobilem :-).

A ještě jednou chatkový tábor, tentokrát večer za osvětlení lampami.

 

Honza přivezl prohnat Arrivu, kterou si prý Martin hned objedná.

Více fotek kolejiště naleznete na stránkách autora zde.  A video kolejiště zde.