Historie N

Tato část je převzata a přeložena z webu www.1zu160.net.
 

Krátký seznam počátků a milníků ve vývoji modelové velikosti N, kde se negarantuje úplnost.  
 

1912

Bratři Bingové zahajují výrobu prvních modelů s rozchodem 9 mm.
 

1920

Na trh přicházejí první modely v měřítku 1: 152.3 značky HB Whall .
 

1927

Angličan AR Wackley představuje elektricky poháněnou modelovou železnici v měřítku 1: 152,3 s rozchodem 8,5 mm. Průlom nepřišel, rozvinul se později rozměr velikosti 2 mm (M 1: 152).
 

1947

Německá společnost Staiger nabízí pod názvem Mignon elektrický železniční model s rozchodem 10 mm (velikost modelů byla přibližně od 1: 120 do 1: 140). Modely již měly plastové karoserie. Výroba byla přerušena v roce 1951 po porušení patentu. Informace o Mignon-Bahn naleznete na adrese www.mignonbahn.de
 

1948

Na veletrhu v Hannoveru bude představena elektrická modelová železnice s rozchodem 8 mm. Tzv. Kerstingová železnice se však nikdy nedostává do sériové výroby.
 

1959

Trix vyrábí posuvné modely v měřítku 1: 180, ale bez vhodného systému kolejnic. Vzhledem k jeho malé velikosti vzhledem k H0 se nazývá Minitrix.
 

1960

Arnold představí na veletrhu hraček v Norimberku elektricky provozovanou modelovou železnici s rozchodem 9 mm v měřítku 1: 200 pod názvem Arnold Rapido 200. Byla nabízena jako hotová továrna s hotovou krajinou, domy a dvěma dálkově ovládanými body a V 200 se třemi D-zug vozy.
 

1961

Arnold rozšiřuje svůj program o vozidla a samostatně dostupný skladový materiál. Dlouhé vozy D-zug jsou k dispozici v kratším měřítku 1: 256.
 

1962

Arnold mění stupnici na 1: 160 a nabízí nové, vylepšené modely.
 

1963

Psí spojka je představena. Je později standardizován jako NEM 356 pro všechny evropské modely s rozchodem N.
 

1964

Měřítko 1: 160 je mezinárodně standardizováno pod zkratkou "N". Zkratka "N" znamená slovo devět, které začíná písmenem N v mnoha jazycích. Šířka dráhy je nastavena na 9 mm, napětí je ve spojení s dvouvodičovým stejnosměrným systémem nastaveno na 12 V. Kromě toho byla spojka pro psa definována jako standardní pro N-měřidlo (Trix se uvolňuje s H0-podobnou spojkou). 

Trix představuje měřítko T3 1: 160 pod názvem Minitrix-Electric. 

Východoněmecká společnost Piko také zahajuje výrobu modelů měřítka N, ale především na východoněmeckých modelech.
 

1966

Lima začíná výrobou N.
 

1967

První D-Zugwagen je vyroben společností Arnold. Má délku 165 mm.
 

1969

Fleischmann vstoupí na N-trh a přináší svůj vlastní traťový systém s odlitým štěrkem. 

Společnost Röwa, která dříve vyráběla pro modely Trix N, přináší své vlastní modely. 

Rivarossi také zahajuje výrobu modelů N.
 

1972

Röwa zastavuje výrobu modelů N. 
 

1973

Ibertren ze Španělska vstupuje na španělský trh s nekompatibilním třívodičovým železničním systémem (nazývaným N3 - podobně jako Märklin-Mittelleitergleis). 
 

1975

Roco vstoupí na trh N s (částečně revidovanými) formami společnosti Röwa
 

1981

Rakouská společnost Hobbytrain má modely N vyráběné japonskou společností Kato.
 

1982

Ibertren nyní také vyrábí N modely pro "normální" systém. 
 

1985

Ibertren přerušil výrobu třívodičového železničního systému (N3). 
 

1987

K dispozici je spojka FLEISCHMANN-PROFI v rozmezí N. Stane se věk spojek klipů a kinematiky spojky, a tak je opět dlouhá doba ve velikost N opět problém nekompatibility mezi různými značkami a spojovacími systémy. 

Lima zastaví výrobu N.
 

1988

Hobbytrain přebírá modely Lima N a prodává je pod názvem Minibahn.
 

1989

PIKO zastaví výrobu N kolejových vozidel. 
 

1990/1

Spolupráce mezi Hobbytrain, Kato a Limou končí. Modely Lima N se prodávají pod názvem Minitrain.
 

1992

Španělský výrobce Ibertren zastaví výrobu po požáru ve výrobní hale.
 

1993

Hobbytrain přebírá modely Lima N a prodává je pod názvem Minibahn. 

PIKO vyrábí modely budov - také v měřítku N.

 

1994

Brawa oznamuje DR 119 (DB 219/229), první model měřítka N.
 

1995

Arnold zkrachoval.
 

1996

Trix zkrachuje.
 

1997

Společnost skupiny Arnold převzala skupina Rivarossi. Akvizice značky a výrobní závod zůstává v Mühlhausenu (D). Kromě toho jsou do programu zařazeny některé staré modely Rivarossi.
 

1998

Společnost Trix přebírá společnost Märklin.
 

1999

Sachsenmodelle oznamuje opětovné uvedení modelů Hobbytrain, ale před spuštěním modelů zbankrotuje.
 

2000

Bemo dělá RegioShuttle v pruhu N - ale chybí více N modelů.
 

2001

Tillig přebírá společnost Sachsenmodelle, práva na Hobbytrain nejsou převzaty. 

Rivarossi uzavře výrobní závod Arnold Mühlhausen - výroba bude přesunuta do italského závodu v Como.
 

2002

Restrukturalizace a přemístění výroby v Arnold / Rivarossi stále probíhá. Od druhé poloviny roku budou některé modely (skladové) znovu k dispozici ze závodu. 

Společnost Lemke má právo na bývalý program Hobbytrain a znovu jej uvádí pod jménem KATO Hobbytrain.
 

2004

Španělská společnost Electrotren koupila společnost Hornby (Anglie). 
Lima (včetně všech dílčích značek, včetně společnosti Arnold) se oficiálně nachází v Liquidazione - kupující je hledán a nalezen v prosinci společnost Hornby. 
S LSModels a Dingler existují dva nové výrobci N. 

Z Hobbytrain / Lemke poprvé přichází nový skutečný nový.
 

2005

Společnost Roco krachuje v červenci 2005. Okamžitě založená firma Auffanggesellschaft pod obchodním názvem Modelleisenbahn GmbH podniká a na podzim převezme celý konkurzní majetek a může tak pokračovat v názvu a produktech společnosti Roco. 

Je založen španělský výrobce Mabar, který následně vyrábí také modely N.
 

2006

Märklin (Trix patří k Märklin) je převzat v květnu britským investorem Kingsbridge Capital. 

První nově vyrobené modely Arnold (revidované reprodukce) jsou opět na trhu. Společnost Hornby, do níž patří i Arnold, přebírá v Německu výrobce Heico a z něj dělá společnost Hornby Germany GmbH, která přebírá z prodeje Lemke. 

S výrobci (ale jen Oznámení) mkm modelů (Hünerbein) a RailTop existují dva noví výrobci, kteří úzce spolupracují s LSModels.
 

2007

Nový výrobce oznamuje první model modelů N pod názvem Modellbahnunion - modely jsou vyráběny společností Dapol v Anglii. 

Další novinkou výrobce oznámil, pod obchodním názvem Swiss Post Creanorm auto N měřidlo ze Švýcarska 

se opět stane aktivní N-modelové výrobci vlaků a přináší v roce 2007 dva skutečné nové verze německých modely Mehano. 

Piko znovu ohlásí model N-lokomotivy prostřednictvím francouzského dovozce po ukončení výroby N v roce 1989. 

Arnold přichází s redesignovanou V80 opět na trhu. 

Roco (modelová železnice GmbH) je většinou prodávány do Franz Josef Haslberger společnost je převzata Kibri rire Maschinenbau GmbH z Wuppertalu.
 

2008

Společnost Fleischmann převzala v únoru modelová železniční společnost Franze Josefa Haslberger, do něhož patří i společnost Roco. 

Z reaktivovaného španělského výrobce Ibertren jsou opět modely N. 

Se švýcarskou společností creanorm je další velkokapacitní výrobce řady N - první, který vyrábí švýcarské kontejnery.
 

2009

Společnost Märklin spolu se 100% dceřinou společností Trix (Minitrix) oznamuje bankrot - pokračuje to insolvenční správce. 

Společnost Rocky-Rail, za níž je bývalý dovozce společnosti MeNano BeNeLux, oznamuje první N-model: dvojnápravový vůz.
 

2010

Společnost Liliput vstoupí do měřítka N - je oznámen první model vozu FLIRT.


2011

Společnost Kuehn model po TT také vzroste v řadě N - jako první model, dvoupatrové vozy DR, které byly oficiálně oznámeny na podzim roku 2010. 

V modelu MW se objevuje nový velkokapacitní výrobce, který ve spolupráci s modely LS vyrábí střešní nákladní automobily Tipo F jako první model (předběžné oznámení 2010). K dispozici jsou také malé modelové vozy z modelu MW. 

Francouzský výrobce REE Modeles je další producentem pro kolejová vozidla měřítka N. 

Brekina poprvé spustí model N s kolejnicí MAN VT 22.

 

2012

S výrobcem KRES, který byl dříve aktivní pouze v TT a H0, je nový výrobce N. První model je VT 135 DR.
 

2013

Společnost Märklin společně se 100% dceřinou společností Trix (Minitrix) přebírá společnost Simba Dickie. 

Rakouský výrobce "Jägerndorfer Collection" vstupuje do nové výroby modelů N a dodává svůj první model N-ÖBB 2043. První oznámení se uskutečnilo v roce 2011, kdy byla původně série 2143 oznámena. 

Pod názvem NME Nürnberger ModellEisenbahnen je nový výrobce N - založený panem Rolfem Fleischmannem z původní rodiny majitelů Fleischmann. První model, který má být nabídnut, je Kubwagen Okmm 38.

MTR-Mende poskytuje první masově model (ÖBB nákladních vozů Gabs), který byl navržen v modelu spolupráce železniční unie MTR-Mende, po předchozím vyrábí malé série nebo nabízí více barevných variant stávajících modelů. 

Poté, co společnost Mehano vzdal výrobu v sektor modelu železnice, formy byly převzaty zčásti Lemke - vybrané modely budou znovu zahájena pod značkou Hobbytrain - začátek dělá G2000. 

Pod názvem "N-Time!" tam je nový časopis, který se točí výhradně kolem trati N, publikoval MBI-Media. 

Od portugalského výrobce Sudexpress je poprvé ohlášena motorová lokomotiva Vossloh Euro 4000 a N-model.
 

2014

Výrobce doplňků Vollmer, který měl také bohatý sortiment N, je do poloviny roku úplně uzavřen. Značku a sortimet převzal a pokračoval Viessmann Modell.
 

2015

Modellbahnunion a WS-Lasercut přebírají DM-Toys. WS laserové modely, stejně jako nové kity budou pokračovat pod modelovou značkou železničního svazu. 

Český výrobce MTB Model oznamuje dalších modelů v měřítku N. Například diesel T478.1 „Bardotka“ a nástupce T478.3 „Brejlovecbrýle“. První modely byly dodány v roce 2016.
 

2016

Menzel roundhouse přináší ve spolupráci s ACME značkových „Menzel modelu“ s spací vůz řady MU (model 1973), jeho první N-modelu na trh. 

Pod názvem "HAG Classic Swiss Model" je další nový výrobce N (ne totožný s HAG MODELLBAHNEN!). První model je remake bývalého modelu HAG, následovaný oznámením nového designu (SBB Ee 922). 

SpurNeun a SMB Schlag-Modellbau představují novou krátkou spojku, která je 100% kompatibilní se standardní spojkou a vyrábí se v hromadné výrobě.